Conversie Optimalisatie Eenvoudig Uitgelegd

a b testen

Dit Artikel delen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Conversie optimalisatie is het veranderen van allerlei zaken aan je website of webshop om het aantal conversies te doen stijgen. Het verbeteren van het conversieratio is daarom één van de belangrijkste zaken voor het bouwen van een succesvolle e-commerce (webshop) of leadgenerator site (bijvoorbeeld surfers die contact met jou opnemen via een contactformulier). 

Stel je voor: je krijgt elke maand 500 bezoekers op je website. Van deze 500 surfers worden er 50 klant. Anders gezegd kopen zij iets aan in je webshop of nemen ze contact met je op omdat ze interesse hebben in je diensten. Na het invoeren van conversie optimalisatie aanpassingen aan je website krijg je nog steeds elke maand 500 bezoekers op je website maar converteert er nu een groter aantal. In plaats van 50 zijn dit er nu 100. Concreet laat je dus geld op tafel liggen als je niet optimaliseert!

Wat is conversie optimalisatie

Als definitie luidt: Conversie optimalisatie is een containerbegrip voor verschillende activiteiten die je kunt doen om de verhouding van bezoekers die een bepaalde actie uitvoert (bijvoorbeeld een product kopen, offerte aanvragen, etc) kunt verbeteren. 

In marketingtermen heb je het dan over conversie. De conversie van bezoeker naar prospect of klant. Denk bijvoorbeeld aan tekstuele en design aanpassingen en zelfs technische aanpassingen die de snelheid van jouw website bevorderen

In sommige gevallen kan een andere achtergrondkleur op een Call To Action button ook een stijging veroorzaken (of een daling). Het spreekt dus voor zich dat dit optimalisatieproces een soort van a/b testing is. 

Conversieratio

Spreken we over conversie ratio, dan bedoelen we het % van de bezoekers op je website die een actie ondernomen hebben die voor jou waardevol is. In het voorbeeld hierboven kan dit dus een aankoop of een contactformulier zijn. Om dit percentage te meten gebruik je een simpele formule:

formule conversie ratio

We nemen opnieuw het voorbeeld van de 500 maandelijkse bezoekers waarvan 50 mensen effectief iets hebben gekocht in je webshop. Dit wordt dan 50/500 = 0,1 of 10%. Dit wil dus zeggen dat je een conversie ratio van 10% hebt of dat gemiddeld 10% van je bezoekers iets kopen op je webshop. 

Waarom conversie optimalisatie?

De voornaamste reden om hieraan te werken is dat bezoekers op je website al warm zijn of interesse tonen voor je producten/diensten. Doordat ze op zoek zijn naar een product of dienst die ze nodig hebben, zijn ze op je website terecht gekomen. Je conversieratio omhoog krikken zal je daarom minder geld kosten dan proberen nieuwe klanten te bereiken. Je verhoogt zo je omzet met de middelen die je hebt. 

conversieratio stijging

Daarnaast is er altijd verbetering mogelijk, zeker als je hier nog niet mee gestart bent. Ook al haal je elke dag, week of maand een paar leads binnen via je website of verkoop je mooie aantallen met je webshop, dan nog loont het de moeite om wat aanpassingen door te voeren en achteraf te meten wat de invloed hiervan is.

In Google Analytics kan je bijvoorbeeld zien waar veel surfers op je site afhaken. Hier kan je dan aanpassingen gaan doen zoals de positionering van bepaalde elementen te veranderen, andere call to actions te gebruiken of logo’s van betaalproviders naast de ‘Koop Nu’ knop te plaatsen zodat shoppers onmiddellijk een vertrouwd gevoel krijgen.

5 conversie optimalisatie strategieën

1. A/B testing

De meest bekende vorm van conversie optimalisatie is het voeren van A/B testing. De naam zegt het zelf, met A/B tests ga je onderzoeken of een variant van je bestaande website of onderdeel van een bepaalde pagina (bv. het design van een contactformulier) meer surfers laat converteren dan de oorspronkelijke versie. 

Zo heb je opgemerkt dat een aantal concullega’s telkens grote rode call to action buttons gebruikt. Misschien trekt een rode button wel meer de aandacht van surfers en converteren er bijgevolg meer bezoekers. 

Het blijft echter een hypothese, dus daarom ga je testen en kijk je achteraf welke variant betere resultaten haalt. 

conversie optimalisatie cta button

Hoe werkt a/b testen?

Om dit in de praktijk te brengen geldt er standaard een 50/50 regel. We nemen het voorbeeld van de rode en oranje CTA-button. 

Om beide varianten te testen beslissen we om 50% van de bezoekers de website te tonen met de oranje knop (variant A) en de andere 50% de website met de rode knop (variant B). Variant A is onze controleversie omdat de oranje knop momenteel al gebruikt wordt. Op termijn kunnen we dan de resultaten van variant B gaan vergelijken met A en weten we of de rode button beter presteert dan de originele versie. 

Er zijn natuurlijk nog veel meer zaken die je kan gaan testen en vergelijken. Hieronder de voornaamste:

  • Headlines/titels
  • Kleuren van design elementen
  • Plaatsting en grootte van buttons (links, centraal, rechts)
  • Pagina layout (boxed of full width)
  • Tekst/copy (hoe beschrijf je je product/dienst?)
  • Calls to action (koop nu of probeer nu)
  • Media (afbeeldingen, video’s of tekst)

Tools voor A/B testing

A/B testing is bovendien vrij eenvoudig op te starten. Google optimize is bijvoorbeeld gratis en geeft je meer dan voldoende mogelijkheden om allerlei elementen op je website aan te passen. 

Bij Masea zijn we ook fan van Google Optimize voor conversie optimalisatie omdat je gratis 3 experimenten kunt opzetten. Er zijn 3 soorten experimenten die je kan inzetten:

  1. A/B test: twee varianten van één webpagina testen tegenover elkaar.
  2. Meerdere varianten: varianten van twee of meerdere elementen op een webpagina testen.
  3. Redirect test: een verschillende URL voor pagina’s testen.

Andere bekende tools:

Sommige landing page builders (tools die je toelaten om snel pagina’s op te stellen die dienen om surfers die op je advertenties klikken snel duidelijk te maken wie je bent en wat je doet en uiteindelijk te laten converteren) hebben ook een ingebouwde functie om A/B tests door te voeren maar meestal is dit enkel mogelijk op de pagina die je maakt in de landing page builder zelf en dus niet op homepage of andere pagina’s.

2. Toegevoegde waardepropositie

Je waarde propositie beschrijft in het kort waarom klanten jouw product of dienst zouden moeten kiezen en niet die van de concurrentie. Je kan je niet altijd onderscheiden op het gebied van eigenschappen of kwaliteiten. Daarom gaat de toegevoegde waarde verder dan wat standaard van een dergelijk product of dienst mag worden verwacht.

Welke extra waarde geeft je product aan je klanten dat geen enkele andere concurrent hen ook kan bieden?

Het is heel belangrijk om een antwoord te bieden op de vraag: “Waarom zou ik van jou kopen?” in plaats van “Wat krijg ik als ik van jou koop?

Een krachtige en zorgvuldig geformuleerde waardepropositie plaatst je in het hoofd van je klanten.

 

conversie funnel

Wat je doet moet onmiddellijk duidelijk zijn van zodra iemand een blik werpt op je homepagina. Je waardepropositie neemt het een stap verder en laat je bezoekers toe om te zien of ze jouw visie en waarden delen en of ze je kunnen vertrouwen. 

waardepropositie spotify

Neem spotify als voorbeeld. Als je rond zou vragen wat spotify doet, dan zou zeker 80% van de bevraagden een juist antwoord geven. De muziekprovider is dan ook wereldwijd bekend. 

Door simpelweg de titel te lezen heb ik direct een idee wat spotify doet. Muziek aanbieden. Maar sterker nog, ‘Music for everyone’ laat me denken dat ze een ruim aanbod van stijlen aanbieden en ik dus niet moet vrezen dat ze mijn favorieten niet hebben. 

De subheader versterkt dit nogmaals door het anders te formulieren en me gerust te stellen dat ik eenvoudig kan betalen. 

Op 2 seconden krijg ik een beeld wat spotify mij te bieden heeft.

Concreet kan je waardepropositie een simpele one liner zijn of volgende zaken bevatten:

  • Headline
  • subheader
  • enkele sterke punten of eigenschappen
  • afbeelding
  • social proof (tonen dat je een gevestigde waarde bent)

Je waardepropositie duidelijk en aantrekkelijk vermelden is de eenvoudigste manier om je conversieratio te verhogen.

3. Gebruik alledaagse taal

Je gaat naar de resto in je bedrijf tijdens je middagpauze en je loopt een nieuwe collega tegen het lijf, wat doe je?

Je vraagt hem wat over zijn job natuurlijk!

Stel dat jullie beiden werken voor een bedrijf dat veiligheidscamera’s produceert.

Jij: “Leuk je te ontmoeten, Tom. Wat houdt je functie zoal in?”

Tom: “Ik ben verantwoordelijk voor het creëren van een nieuwe lijn thermische veiligheidscamera’s. Tot nu toe hebben we er 2 gelanceerd.”

Jij: “Wow, klinkt cool. Hoe verschillen deze met onze oude?”

Tom: “De nieuwe camera’s kunnen de temperatuur van elke persoon of object meten dat ze filmen. Plus, ze herkennen wat ze aan het filmen zijn en weten of de temperatuur die ze meten abnormaal is voor het object in kwestie. Ze werken ook in complete duisternis, rook of mist en zijn niet gevoelig voor flitsen van felle lichten.”

Jij: “Dus als ik gefilmd word weten ze of mijn temperatuur normaal is voor mensen? Ik had geen idee dat we zoiets aan het ontwikkelen waren!”

Na de lunch gaan jullie elk je eigen weg. Door zijn kennis van de productlijn, krijgt Tom de opdracht om een landingspagina op te stellen voor deze nieuwe camera.

 

Weerbestendige thermografische camera voor detectie plus 6 MP sensor module voor identificatie

Het modulaire design van het Y20 systeem platform verzekert maximale flexibiliteit voor de YOSIREX thermografische camera. De yY20 thermal komt standaard met een thermische beeldsensor. 

Daarnaast is het mogelijk om elke YOSIREX sensor module in de Y20 thermal te gebruiken voor identificatie. Camera software wordt dan gebruikt om de dual image display te activeren op één of beide sensoren. 

Niet erg overtuigend. Dezelfde persoon vertelde je onlangs, in heldere taal, wat de camera kan doen. Maar op één of andere manier schrijft hij dit nu in advocatentaal. 

Wat vaak gebeurt bij het schrijven van headlines en tekst voor websites, is dat we in “het moet slim en formeel klinken” modus gaan. 

Maar dat werkt niet, zeker niet bij bezoekers. 

Wie koopt deze camera’s? Normale mensen die een extra laagje veiligheid willen. Wanneer Tom zijn buurman naar de website gaat omdat hij een veiligheidscamera wil installeren aan zijn voordeur, verstaat hij geen enkel woord van wat er op de pagina staat. 

Hij heeft geen “modulair design van het Y20 platform” nodig. Wat hij wil is een goedwerkende veiligheidscamera die thermische data kan lezen en die ook goed werkt als het donker, regenachtig of mistig is. 

De surfers voor wie je schrijft zijn ook mensen. Stel je in de schoenen van je doelpubliek en scrijf je headlines en tekst voor hen, niet voor een denkbeeldig publiek.

4. Creër een gevoel van haast, om je bezoekers actie te laten ondernemen

“Slechts 49 minuten voor de deal eindigt!” “Gelimiteerd aantal stuks tijdens de kerstactie” 

Dat is aandrang. Je vertelt je klanten dat ze een beperkte tijd hebben om een beslissing te maken. En dat helpt ze om een aankoopbeslissing te maken. 

Door je klanten duidelijk te maken dat sommige opties binnenkort niet meer beschikbaar zullen zijn, is de kans groter dat ze die opties zullen kiezen

Denk maar aan tickets voor een optreden. Er zijn verschillende formules, Basic, comfort, VIP en VIP+. Op de site staat dat comfort en VIP+ al uitverkocht zijn. Kan je de angst al voelen dat je niet op tijd zal zijn om nog kaarten te bemachtigen? 

Deze header vertelt je direct dat vandaag je laatste kans is om een paar mooie deals aan de haak te slaan. Bovendien staat er dat het de laatste dag is, wat batekent dat het perfect mogelijk is dat er nog maar enkele stuks zijn van de producten die jij wil en dat er hoogstwaarschijnlijk veel mensen op dit moment aan het shoppen zijn.

Om dit gevoel van beperkte hoeveelheid en haast te creëren kan je gebruik maken van:

  • Tijd (laatste dag, minuten, … van deze actie)
  • Aanbod (laatste stuks verkrijgbaar

Maar er is één heel belangrijk punt. Zorg ervoor dat je boodschap authentiek is. Als je actie werkelijk langer doorloopt dan je vertelt ben je je klanten aan het misleiden. Mensen en zeker surfers zijn niet stom. Wanneer ze doorhebben dat je met hun voeten speelt ben je hun vertrouwen kwijt en is de kans groot dat ze nooit meer terugkomen.

5. Toon aan dat je te vertrouwen bent

In een fysieke winkel heb je de mogelijkheid om je klant op zijn gemak te stellen en te ovetuigen van je expertise en aanbod. Online heb je dit niet. Hoe schep je dan vertrouwen in je klant als hem niet persoonlijk gerust kunt stellen?

Een goede manier om dit te doen is een FAQ (frequently asked questions of veelgestelde vragen). Hiermee bied je een antwoord op vragen die bezoekers zich kunnen stellen. Wat is de levertijd? Wat als ik iets wil retourneren? Waar zijn jullie gevestigd?

Een tweede optie is het weergeven van klantenervaringen. Tevreden klanten die een review van je bedrijf achterlaten kan je op je website zetten om aan te tonen dat jij waarmaakt wat je vertelt en je bezoekers zich geen zorgen moeten maken als ze beslissen om met jou in zee te gaan.

Een derde mogelijkheid, vooral voor webshops, is het weergeven van de logo’s van erkende betaalproviders die klanten kunnen gebruiken om te betalen op je webshop. Bijvoorbeeld het logo van bancontact. Deze plaats je in de footer van je website en in de directe omgeving van de ‘koop nu’ button. Kijk maar naar het voorbeeld van coolblue hieronder. 

coolblue betalingsmethoden

Enkele snelle tips

Bekijk deze lijst en implementeer de zaken die relevant zijn voor jouw bedrijf om je conversieratio te verhogen. 

  • SSL: zorg ervoor dat je website beveligd is met dit certificaat, zeker noodzakelijk bij webshops!
  • Social proof: reviews en testimonials van klanten.
  • Hotjar: bekijk wat surfers op je website doen, waar ze het meest op klikken (heatmap).
  • Duidelijke navigatie: een webshop dient opgebouwd te zijn in categorieën of productgroepen. Lever je diensten, dan moet je navigatie snel en duidelijk weergeven wat je doet en zet daarnaast een duidelijke optie om contact op te nemen.
  • Headlines: op 5 seconden moeten bezoekers weten wie je bent, wat je doet en wat de waarde voor je klanten is. Probeer hiervoor de 5 second test waarbij je je headline slechts 5 seconden aan mensen toont. Nadien stel je hen de vraag wat je bedrijf doet. (grote kans dat je opkijkt van de resultaten)
  • Snelheid: als je website langer dan 3 seconden nodig heeft om te laden dan verlies je bezoekers. Controleer dit met Google of GTmetrix.
  • Levertermijn: een musthave voor webshops, zet overal duidelijk je levertermijn. Naast je product, op de winkelwagen pagina en het checkout proces. Zet het ook in de footer of header op de volledige site.
  • Chat: als een bezoeker vragen heeft wil hij direct antwoorden. Een livechat is extra werk maar levert je meer klanten op.
  • Video: video trekt aandacht, lange tekst niet. Vandaag is het algemeen geweten dat video werkt. 

 

Conclusie

Je weet nu wat conversie optimalisatie is en hoe je een conversieratio berekent. Je weet nu ook hoe belangrijk en krachtig conversie optimalisatie is. 

Als je het percentage van bezoekers die converteren en klant worden kan verhogen, vergroot je al snel je omzet, groeit je bedrijf en dat alles door de middelen die je op dit moment gebruikt te optimaliseren. 

Heel efficiënt dus, wanneer start je? Als je hulp of extra tips nodig hebt, contacteer ons dan vrijblijvend onderaan deze pagina.

Andere artikels om te lezen

google lead form extensie
Google Ads

Sinds enkele dagen heeft Google een nieuwe soort extensie gelanceerd namelijk lead forms. De nieuwe extensie is op dit moment echter nog in beta test

a b testen
Conversie Optimalisatie

Conversie optimalisatie is het veranderen van allerlei zaken aan je website of webshop om het aantal conversies te doen stijgen. Het verbeteren van het conversieratio

Hulp nodig met google ads, social media of conversie optimalisatie?

we helpen je vrijblijvend verder

Close Menu
Masea marketing

Deze website gebruikt cookies om je beste surfervaring te kunnen garanderen. Door deze tab te sluiten ga je akkoord met het gebruik hiervan.