fbpx

Beheer en Optimalisatie van Google Ads campagnes

Geen plan overleeft contact met de vijand

Helmuth von Moltke

Moltke, een Duitse militaire strategist, refereerde natuurlijk naar gevechtsplannen, maar hetzelfde geldt voor Google Ads campagnes. De best geplande advertentiecampagne zal het contact met de concurrentie niet overleven.

Met andere woorden, het plannen en opstellen van je adwords campagne is slechts het begin. De andere helft is het optimaliseren van je campagne wanneer ze live gaat. Zelfs de meest doordachte en creatieve campagne zal uiteindelijk falen als ze niet efficiënt beheert wordt. 

Google Ads dashboard

Wat betekent het optimaliseren van je campagne?

Eens een Google Adwords campagne live gaat, duiken er 3 kernelementen op die continu in de gaten moeten worden gehouden en verbeterd. Deze  3 ingrediënten vragen de grootste inspanning op het gebied van testen en optimalisatie. 

Element #1 Ad Targeting

Als je advertenties niet worden getoond aan je ideale klanten, dan zal je campagne weinig kans hebben op succes. Tijdens het opstellen van de campagne, heb je verschillende relevante keywords gevonden waarvan je denkt dat jouw ideale klanten ze opzoekt. Maar dit weet je nooit 100% zeker tot de advertenties live gaan.

Naast keywords, zijn er andere targeting opties zoals geografische locatie, toestel (mobiel, tablet of computer) en tijdstip van de dag. Al deze factoren moeten gemonitord en geanalyseerd worden om de perfecte targeting te bekomen voor je campagne.

Element #2 Ad Copy of advertentietekst

Stel dat je advertenties het juiste publiek targeten en bereiken. Wat ze dan te zien krijgen is even belangrijk. Er kruipt veel werk in het schrijven van doeltreffende advertentietekst vooraleer de campagnes live gaan, maar er is een grote kans dat je eerste advertenties het niet lang zullen overleven. Hiervoor is A/B testing aangeraden. Hiermee schrijf je verschillende advertenties en ga je continu monitoren wat wél werkt en wat niet werkt bij je ideale klant. 

Element #3 Landingspaginas

Wanneer een potentiële klant je advertentie ziet en hij vervolgens overtuigd is van wat hij te zien krijgt en er uiteindelijk op klikt, komt hij op je landingspagina. Deze pagina moet de bezoeker overtuigen om te converteren in een lead of een verkoop. Het succes van een landingspagina is natuurlijk afhankelijk van de targeting en de ad copy zoals hierboven beschreven.

De 3 beschreven elementen zijn met opzet genummerd. Een perfect gedesignede landingspagina zal toch falen als je de verkeerde ad copy gebruikt of als je de verkeerde keywords inschakelt. Focus dus eerst op je targeting, vervolgens op je advertentietekst en uiteindelijk op de landingspagina.

Binnen deze 3 elementen zijn er opnieuw verschillende factoren die geoptimaliseerd kunnen worden door testing, wat op zich de ROI van de adwords campagne vergroot. De sleutel tot succes is weten waar je naar moet kijken, maar door de complexe structuur van het Google Ads dashboard is dit niet evident. Het volgen van een checklist is hiervoor aangeraden. Dan wordt het vergelijkbaar met het volgen van een recept om een gerechtje te maken. Je ziet alle kern ingrediënten en leert stap voor stap wat je moet toevoegen en gebruiken. Het spreekt dus voor zich dat een onervaren chef zonder instructies geen smakelijke maaltijd zal bereiden. Hetzelfde geldt voor Adwords. 

Een

marketingbureau inzetten om je zoekmachineadvertenties te beheren is dus geen must, maar om het maximale rendement te behalen wordt het wel aangeraden. De tijd die je spendeert aan het uitpluizen en aanleren van het systeem zal je meer geld kosten dan dat je een gespecialiseerde firma zoals ons inzet.
Masea marketing
Masea marketing
Close Menu